Manifestacions culturals

La lenta agonia del Llatí

Durant tota la Edat Mitjana, pràcticament l’única llengua escrita era el llatí. Tot s’escrivia en llatí: documents públics, tractats de filosofia, llibres de matemàtiques, Bíblies, etc. Diguem-ne que hi estaven per una banda les llengües parlades (català, occità, alemany, castellà, anglés, etc) però a l’hora d’escriure coses “serioses” només s’emprava el llatí.

Però tot això va anar canviant poc a poc.

Primer la cosa va començar pels llibres d’esbarjo. Com que eren per a entretenir-se, començaren a escriure’s en la llengua que tots entenien: la llengua parlada del país en qüestió (llengua vernacla).

– Investiga i escriu el nom de dos llibres d’abans del segle XV escrits en llengua vernacla.

Amb l’arribada de la impremta, aquests llibres d’esbarjo van assolir unes tirades impressionants. I amb ells ho van fer les llengües vernacles.

002-tirant_lo_blanch_i.jpg Hamlet_quarto_3rd.jpg
Resultado de imagen de lazarillo de tormes portadaquijote1605.gif

Poc a poc, les llengües vernacles anaren estenent-se a la resta d’àmbits d’ús: contractes, documents diplomàtics, dret, religió (Bíblies), etc. L’últim reducte del llatí van ser els texts científics. L’última gran obra científica escrita i publicada en llatí va ser aquesta:

Prinicipia-title.png

– Investiga i conta breument de què tracta aquest llibre i qui va ser la persona que ho va escriure.

Així, a finals del segle XVIII el llatí era ja una llengua morta: ningú escrivia res de nou en llatí.

Però ull, durant 2000 anys, el llatí ha sigut la llengua en la que s’ha escrit la filosofia, el dret i la ciència a l’Europa Occidental. La quantitat de documents i d’obres de tot tipus escrites originalment en llatí és immensa.

– Què passaria si de sobte oblidarem completament el llatí?

El Renaixement

Aquest és el nom que reben els corrents artístics de la segona meitat del XV i el XVI a Europa. La major part de les innovacions van eixir de les ciutats d’Italia, on (òbviament) aquestes novetats van aparèixer abans.

El Renaixement es divideix en dos sub-períodes: el Quattrocento (segle XV) i el Cinquecento (segle XVI).

Aquest quadre es del pintor flamenc (temporalment afincat a Sevilla) Pieter Kempeneer. Va treballar durant els anys centrals del segle XVI.

Descendimiento Pedro de Campaña .jpg

Descendiment de la creu. Pieter Kempeneer (Pedro de Campaña). c. 1570.

El Barroc

Aquest és el nom que reben els corrents artístics del segle XVII i la primera meitat del XVIII. Al Barroc les innovacions artístiques van ser multifocals: les novetats deixen de fluir exclusivament des de Itàlia.

El quadre de baix va ser pintat per Pieter Pauwel Rubens, un pintor de Flandes (l’actual Bèlgica) del segle XVII.

descendimiento Rubens.jpg

Descendiment de la creu. Rubens, 1609.

– Per grups, mireu les dues pintures i assenyaleu les diferències que trobeu entre l’estil renacentista de Kempeneer i l’estil barroc de Rubens.



La pintura renacentista italiana

vlcsnap-2017-09-10-12h26m15s556.png

L’arquitectura renacentista italiana

vlcsnap-2017-09-10-12h24m43s061.png

florencia cupula.pngFONT: BBC

El Barroc a Espanya

– Mira el següent vídeo i contesta les preguntes de més avall:

santiago.png

  • En quina ciutat va nàixer Velázquez?
  • Quin era el gran secret familiar de Velázquez?
  • Conta de què va el quadre conegut com “Les Menines”.
  • La portada de la Catedral de Santiago és barroca, d’un sub-estil anomenat… Com?
  • Quants anys va estar l’actual Bèlgica sota domini espanyol?
  • Descriu a l’època de Rubens com era l’ideal de bellesa femení.
  • Probablement, qui van ser les models femenines de Vermeer?
  • [Fora de documental:] Endevina qui és aquesta joveneta de catorze anys i en quin altre quadre famosíssim apareix retratada: https://www.museodelprado.es/

– Per trios, aneu a preparar una exposició oral acompanyada per una presentació digital  sobre tres artistes. N’heu de triar un de cada bloc:

BLOC 1: QUATTROCENTO

  • Fra Angelico
  • Paolo Uccello
  • Sandro Boticelli
  • Andrea Mantegna
  • Jan van Eyck
  • El Bosco (Jheronimus van Aken)
  • Pedro Berruguete

BLOC 2: CINQUECENTO

  • Sofonisba Anguissola
  • Leonardo da Vinci
  • Miguel Ángel (Michelangelo Buonarroti)
  • Rafael (Raffaello di Sanzio)
  • Tiziano Vecellio
  • Albrecht Durer (Durero)
  • Lavinia Fontana

BLOC 3: BARROC

  • Artemisia Gentileschi
  • Caravaggio (Michelangelo Merisi)
  • Gian Lorenzo Bernini [només escultura]
  • Pieter Pauwel Rubens
  • Rembrandt van Rijn
  • Diego Velázquez
  • Clara Peeters

I aquesta será la fitxa d’avaluació:

L’exposició del grup serà avaluada i qualificada, seguint la següent graella, per la resta de grups.

Per suposat, els artistes exposats són matèria del pròxim control.


https://elpais.com/especiales/2019/sofonisba-anguissola-y-lavinia-fontana/

https://elpais.com/elpais/2016/10/24/eps/1477260313_147726.html