Manifestacions culturals
La lenta agonia del Llatí
Durant tota la Edat Mitjana, pràcticament l’única llengua escrita era el llatí. Tot s’escrivia en llatí: documents públics, tractats de filosofia, llibres de matemàtiques, Bíblies, etc. Diguem-ne que hi estaven per una banda les llengües parlades (català, occità, alemany, castellà, anglés, etc) però a l’hora d’escriure coses “serioses” només s’emprava el llatí.
Però tot això va anar canviant poc a poc.
Primer la cosa va començar pels llibres d’esbarjo. Com que eren per a entretenir-se, començaren a escriure’s en la llengua que tots entenien: la llengua parlada del país en qüestió (llengua vernacla).
– Investiga i escriu el nom de dos llibres d’abans del segle XV escrits en llengua vernacla.
Amb l’arribada de la impremta, aquests llibres d’esbarjo van assolir unes tirades impressionants. I amb ells ho van fer les llengües vernacles.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Poc a poc, les llengües vernacles anaren estenent-se a la resta d’àmbits d’ús: contractes, documents diplomàtics, dret, religió (Bíblies), etc. L’últim reducte del llatí van ser els texts científics. L’última gran obra científica escrita i publicada en llatí va ser aquesta:
– Investiga i conta breument de què tracta aquest llibre i qui va ser la persona que ho va escriure.
Així, a finals del segle XVIII el llatí era ja una llengua morta: ningú escrivia res de nou en llatí.
Però ull, durant 2000 anys, el llatí ha sigut la llengua en la que s’ha escrit la filosofia, el dret i la ciència a l’Europa Occidental. La quantitat de documents i d’obres de tot tipus escrites originalment en llatí és immensa.
– Què passaria si de sobte oblidarem completament el llatí?
El Renaixement
Aquest és el nom que reben els corrents artístics de la segona meitat del XV i el XVI a Europa. La major part de les innovacions van eixir de les ciutats d’Italia, on (òbviament) aquestes novetats van aparèixer abans.
El Renaixement es divideix en dos sub-períodes: el Quattrocento (segle XV) i el Cinquecento (segle XVI).
Aquest quadre es del pintor flamenc (temporalment afincat a Sevilla) Pieter Kempeneer. Va treballar durant els anys centrals del segle XVI.
El Barroc
Aquest és el nom que reben els corrents artístics del segle XVII i la primera meitat del XVIII. Al Barroc les innovacions artístiques van ser multifocals: les novetats deixen de fluir exclusivament des de Itàlia.
El quadre de baix va ser pintat per Pieter Pauwel Rubens, un pintor de Flandes (l’actual Bèlgica) del segle XVII.
– Per grups, mireu les dues pintures i assenyaleu les diferències que trobeu entre l’estil renacentista de Kempeneer i l’estil barroc de Rubens.
La pintura renacentista italiana
L’arquitectura renacentista italiana
El Barroc a Espanya
– Mira el següent vídeo i contesta les preguntes de més avall:
- En quina ciutat va nàixer Velázquez?
- Quin era el gran secret familiar de Velázquez?
- Conta de què va el quadre conegut com “Les Menines”.
- La portada de la Catedral de Santiago és barroca, d’un sub-estil anomenat… Com?
- Quants anys va estar l’actual Bèlgica sota domini espanyol?
- Descriu a l’època de Rubens com era l’ideal de bellesa femení.
- Probablement, qui van ser les models femenines de Vermeer?
- [Fora de documental:] Endevina qui és aquesta joveneta de catorze anys i en quin altre quadre famosíssim apareix retratada: https://www.museodelprado.es/
– Per trios, aneu a preparar una exposició oral acompanyada per una presentació digital sobre tres artistes. N’heu de triar un de cada bloc:
BLOC 1: QUATTROCENTO
- Fra Angelico
- Paolo Uccello
- Sandro Boticelli
- Andrea Mantegna
- Jan van Eyck
- El Bosco (Jheronimus van Aken)
- Pedro Berruguete
BLOC 2: CINQUECENTO
- Sofonisba Anguissola
- Leonardo da Vinci
- Miguel Ángel (Michelangelo Buonarroti)
- Rafael (Raffaello di Sanzio)
- Tiziano Vecellio
- Albrecht Durer (Durero)
- Lavinia Fontana
BLOC 3: BARROC
- Artemisia Gentileschi
- Caravaggio (Michelangelo Merisi)
- Gian Lorenzo Bernini [només escultura]
- Pieter Pauwel Rubens
- Rembrandt van Rijn
- Diego Velázquez
- Clara Peeters
I aquesta será la fitxa d’avaluació:
L’exposició del grup serà avaluada i qualificada, seguint la següent graella, per la resta de grups.
Per suposat, els artistes exposats són matèria del pròxim control.
https://elpais.com/especiales/2019/sofonisba-anguissola-y-lavinia-fontana/
https://elpais.com/elpais/2016/10/24/eps/1477260313_147726.html