Els regnes cristians del nord

En aquests dos mapes tens, de oest a est, el panorama politic del nord de la Península Ibèrica al voltant de l’any 1000.

Expansi—n del Reino de Asturias

condadospirenaicos

Descarregat des de: https://goo.gl/Jd1BP9

  • A la teua llibreta, dibuixa els dos mapes de dalt fussionats en un.

La fragmentació dels regnes cristians

Va ser el rei Alfons III d’Asturies qui (a finals del segle IX) va extendre definitivament les fronteres del regne d’Asturias fins a la vall del Duero. El text de davall descriu somerament els fets ocorreguts a l’any 909.

– Llig el text i contesta: Per què eren tants (i tant xicotets) els regnes cristians?

Alfonso […] convocó a su familia y a los grandes del reino en el palacio fortificado de Boides, y en presencia de todos y con su consentimiento renunció a una corona que con tanta gloria y por tan largos años había llevado, y abdicó solemnemente en favor de sus hijos.

Repartiéronse, amistosamente al parecer, los tres hermanos mayores los dominios de su padre. Tomó García para sí las tierras de León, que desde entonces comenzó a ser la capital del reino de este  nombre. Tocáronle a Ordoño Galicia y la parte de Lusitania que poseían los cristianos. Obtuvo Fruela el señorío de Asturias. […] Gonzalo, que era eclesiástico, se quedó de arcediano de Oviedo. Reservó para sí Alfonso únicamente la ciudad de Zamora […]

Modesto Lafuente: Historia General de España. 1850

– A la mort de l’actual rei Felip VI, hui en dia, una cosa semblant seria possible? Per què?

Anuncis